...sudut berkongsi ilmu...sudut berkongsi info...sudut bertukar-tukar pendapat & sudut suke-suke...jom follow aku...

Followers

CLICK

Thursday, 19 July 2012

ZAMAN BATU : SATU PEMBOHONGAN SEJARAH : BUKTI 1 NEWGRANGE






ASSALAMMUALAIKUM & SELAMAT PAGI yg bace blog pagi, SELAMAT PETANG yg bace petang..hihihi..

post ni adalah sambungan dr post yg sebelum-sebelum ini iaitu :

utk post kali ni, aku dptkn sumber rujukan same seperti post ZAMAN BATU : SATU PEMBOHONGAN SEJARAH, tp aku akan nyatakan skali lagi utk korg tahu...

TAJUK BUKU : ZAMAN BATU : SATU PEMBOHONGAN SEJARAH
PENGARANG : HARUN YAHYA

Didalam buku tersebut byk dinyatakan bukti utk membuktikan ZAMAN BATU adalah bohong. jadi post kali ni aku nk tunjukkn 1 bukti iaitu NEWGRANGE. sila korg dpt bace n enjoy k cz aku dh ringkaskan & dh tambah gambar skali... 

NEWGRANGE


  • ia adalah sebuah PEMAKAMAN
  • terletak berhampiran DUBLIN 
  • disepakati telah dibina sekitar 3,200 BC >>> gile lame...
  • ia sememangnya telah usang SEBELUM kewujudan peradaban Mesir dan sebelum kelahiran tamadun BABYLON & CRETAN. >>> perhhhhhhh...
  • kajian menunjukkan ia bkn sahaja tempat sebuah pemakaman, tetapi para perkerjanya MEMPUNYAI PENGETAHUAN MENDALAM TENTANG ASTRONOMI dan memiliki teknik KEJURUTERAAN serta ILMU SENIBINA.
Jom kita tengok dalam segi KEJURUTERAAN.
  • tgk gambar bawah ni...ia memiliki KUBAH bukan??? >>>sape tak tau pe 2 KUBAH, click word KUBAH..

  • mcmane nk buat kubah sebesar itu kalo xde kepakaran. bagi aku yg de sikit ilmu kejuruteraan awam (bembinaan bangunan) ia adalah satu kehebatan kejuruteraan.
  • jom tengok lak gambar bawah ni:

  • gambar 15 : pandangan dari sisi. gambar 16 : pandangan dari atas
  • apa yg korang nampak, ia adalah satu susunan batu.
  • setiap BATU BERAT disusun di bahagian bawah >>> bg aku tujuan utk jadikan asas ala mcm piling bagunan 2...sudah MODEN bukan???
  • setiap BATU RINGAN disusun dgn cermat di sebelah atas dengan cermat dan saling bertindih sehingga setiap satunya lebih menonjol drpd yg dibawah >>> bg aku ia 1 seni arkitek. moden bukan??? 
  • ni gmbar dlm nya >>> hebat bukan???

  • refer gamabr 15, nmpk x bahagian tengah yg paling atas 2??? ia adalah penutup yg diperbuat drpd batu yg boleh dibuka dan ditutup.
Jom kite tengok dari segi ASTRONOMI lk
  • dr segi ni ia sgt mengkagumkan
  • ni kerana ia membenarkan biasan cahaya yang menarik pada solstis musim sejuk
  • sebaik sj matahari muncul, sinaran cahaya matahari menerangi ruang dalamnya..
  • so jd dieorg tahu mengira masa harian & peredaran matahari.
  • jom tgk gmbrnya.just ayat je mane lh paham kn..





  • wah, dh mcm de lampu elektrik lk dlm 2...terang bukan??? ni ilmu astronomi + kejuruteraan mesra alam cz guna tenaga solar...hihihi
walaupun pembinaan 2 nmpk buruk, tp bagi aku ia seperti 1 ARCA yg skrg para pengiat seni buat. kn semue pelik2 belaka..
tapi arca NEWGRANGE ni sgt gah dan berseni..mungkin juga kan..
ni pendapat aku jela.
pe2 pn semua 2 adalah dari ALLAH..Dia yang tahu segalanya apa yg berlaku pd masa dahulu, sekarang, akan datang & selamanya.

sekian sahaja coretan aku utk BUKTI 1ZAMAN BATU : SATU PEMBOHONGAN SEJARAH.

JUMPA LAGI NNT...














2 comments:

peGuaM_BiSaYa said...

subhanallah...
hebat je pembinaan zaman dulu :)

ENGINEER ARASH said...

subhanaallah...
semue 2 kuasa Allah..
tp kita telah dijajah dgn idoligi evolusi 'manusia beruk' dr darwin...
kesian kite...
so de media massa skrg jom kita korek pkara sebenar...
jom jom

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...